Followers

Wednesday 7 November 2012

PROLOG CINTA MATA HATI





 PROLOG

 Izz Zahra merenung slip peperiksaan semester tiganya.Nampak gayanya memang jodoh dia hendak sambung pengajiannya di kolej itu terhenti setakat ini sahaja.Masih terngiang-ngiang kata-kata yang terkeluar dari mulut maknya pagi tadi semasa dia pergi berjumpa dengan keluarganya yang mengiringi dia memdaftar kemasukan sem baru.

"Pointer bawah daripada 2.00 lagi,Zahra kena menamatkan pengajian serta-merta." Tegas suara mak Izz Zahra memberi arahan.Ahli keluarganya yang berada sekali disitu juga mengangguk setuju.

Ini kerana sudah tiga sem berturut-turut dia mendapat pointer bawah daripada 2.00.Kini kelayakan yang tercetak dislip keputusan peperiksaannya juga tertera perkataan GB(Gagal Berhenti).Kalau Izz Zahra ingin melanjutkan pengajiannya juga,dia dikehendaki membayar yuran pengajian sendiri.Mana nak cari duit?

Selepas menyelesaikan pengambilan slip keputusan peperiksaannya,Izz Zahra menemui beberapa orang kawan-kawan baiknya lalu mengucapkan selamat tinggal.

"Syikin,akak hendak bagitahu ni,akak dah last kat sini.Akak dah ambil keputusan untuk berhenti belajar dari kolej.InsyaAllah ada rezeki kita jumpa lagi." Sedih giler nih.Tahan Zahra.Jangan sampai air mata kau meleleh dekat dewan ni.Dah lah orang ramai.Malu kot!

Mungkin pertemuan ini pertemuan terakhir mereka.Selepas itu,Izz Zahra pergi menemui keluarganya dan meminta abangnya untuk ke kolej mengambil borang berhenti belajar dan terus ke rumah sewanya untuk mengambil barang-barang peribadinya di situ.Sedih memang sedih untuk meninggalkan bumi Alor Star itu tetapi mungkin rezekinya ada di tempat lain.



*******

Kini,setelah beberapa lama bergelar penganggur,Izz Zahra diterima bekerja disebuah kedai telekomunikasi yang terletak berdekatan bandar tempat tinggalnya.Dia bekerja sebagai jurujual.

Malangnya,jodoh Izz Zahra untuk bekerja di kedai telekomunikasi itu tidak panjang disebabkan salah faham dengan pemilik kedai a.k.a tauke tempat dia bekerja.

"Eh..Mr.Khee,kenapa gaji saya minggu ni kurang dari gaji saya dua minggu lepas? Padahal dalam dua minggu ni saya banyak buat overtime?" Aku bertanya tak puas hati.Duit aku kot!

Korang tahu tauke cina tu jawab apa?

"Haiya Zahla,itu gaji you punya lepas saya kasi bonus sikit.Sebab itu dapat lebih."

Tengkorak kau punya tauke! Kalau banyak itu gaji aku termasuk bonus,habis berapa sepatutnya gaji aku dapat? Sudahlah bayar gaji dua kali sebulan.Ini mendatangkan marah!!

"Apa pulak macam tu Mr.Khee!" Aku masih meluahkan rasa tak puas hati.Adakah patut bayar gaji main ikut sedap hati dia aje.Kerja tak kira waktu.Tahulah dia tu tauke.

Setelah berdiskusi dengan mak dan ayahnya,lebih baik dia berhenti sebelum terletus perang dunia dengan bekas majikannya nanti.Kepala anginnya boleh tahan jugak.

Nampak gayanya,kehidupan sebagai penganggur terhormat disandangnya sekali lagi.Ada juga saudara-mara dan kenalannya memberitahu ada jawatan kosong di bandar memerlukan pekerja tetapi ditolaknya Izz Zahra.Dia ini ada satu masalah,tidak pandai membawa sebarang jenis kenderaan.Jadi pergerakkannya pun terbataslah.Pergi kerja sebelum ini pun,ayahnya saja yang menjadi pemandu yang tidak berbayarnya.So,kalau dapat kerja,automatik ayahnya yang nak kena hantar.

Jadi keputusan untuk meminta sebarang pekerjaan semestilah memerlukan persetujuan ayahnya dahulu.Kalau ayahnya tak mampu nak hantar,alamat dia kena meneruskan kerjaya asalnya sajalah sebagai penganggur a.k.a surirumah sepenuh masa.Ala..bukan untuk orang lain pun,untuk mak ayah aku jugak.Begitulah kehidupan seorang Izz Zahra binti Ahmad yang tidak berapa menarik untuk diceritakan.Opss..tapi ini baru permulaan cerita saja tau.Banyak lagi liku-liku kehidupan yang Izz Zahra nak share dengan kawan-kawan yang sudi.So...check it out!!!





BERSAMBUNG.....TUNGGU SAMBUNGAN CITE DARI HIDAYATUL AHMAD.... :)















No comments:

Post a Comment