Followers

Friday 11 January 2013

KU PERCAYA ADA CINTA DI HATI BAB 7




OLEH : FR
 
Sungguh malu tidak terhingga. Banyak mata memandang ke arahnya. Tidak ketinggalan juga ada yang ketawa bagaikan dirinya bahan jenaka. Kalau ikutkan hati, mahu saja dia menangis. Menangis kerana dia digelakkan. Orang tengah sakit, boleh pulak gelak.

Dua minit sebelum kejadian....

"Alahai Sos Cili dah habis...", Arina mengadu. Sos yang dijadikan pencicah kentang goreng itu sudah kehabisan.

"Biar saya ambilkan”, Taufik bangun untuk mengambil Sos Cili, namun Arina dengan pantas menghalang.
"Tak apa, tak apa", ujar Arina. Dia sempat menjeling kelibat Miqael yang duduk tidak tidak jauh dari tempat duduknya. ‘Macamlah aku tak nampak yang dia skodeng aku. Arina mengerling buat tidak tahu. "Saya ambil sendiri, awak duduk je”, ungkap Arina dan terus melangkah untuk mengambil Sos Cili.

Kedebuk!

Aarrgghhh! Sakitnya hanya tuhan yang tahu. Dia tahu itu semua rancangan Miqael dan Ezery. ‘Tak habis-habis buat aku malu’. Dulu dekat libary, sekarang dekat McDonalds. Lepas nie dekat mana pulak?. Eh.. aku nie macam meminta pula untuk dikenakan.

"Miqa...! Rina jatuh la", Ezery memberitahu Miqael.

Miqael sudah nampak kejadian itu. Tetapi apa yang dia boleh buat, bukan dirinya yang berada di sebelah Arina. ‘Biarkanlah dia, mungkin aku nie dah tak penting dalam hidupnya’, Miqael hanya mampu menyaksikan insiden itu dari jauh.

"Ya, aku nampak”, jawab Miqael selamba. Seperti tidak ada apa yang berlaku.

"Takkan kau tengok je?", tanya Ezery kehairanan. Dia mencuit lengan Miqael. Miqael menarik nafas lalu dihembuskannya perlahan-lahan.

"Kau habiskan burger tu dulu, sambil tu kita tengok apa Mamat Korea tu nak buat”, ungkap Miqael sambil memerhatikan gelagat Taufik dan Arina.

"Burger aku dah habis dah”, kata Ezery sambil mengunyah. Dalam mulutnya sudah penuh.

Miqael menyedut air berkarbonat itu sehingga habis. ‘Hendak saja aku pergi dekat dia, tapi... Biar je dulu aku nak tengok sejauh mana kepandai Mamat Korea tu mengorat Arina. Kau ingat Arina tu siapa? Nanti tau la nasib kau Mamat Korea...’, desis hati Miqael.

Ezery pula seperti tidak berpuas hati. Maklum sahajalah semenjak Mamat Korea itu masuk ke kolej, populariti Miqael jatuh merudum. Perkara itu tidak boleh dibiarkan. Miqael lebih layak digelar lelaki paling seksi di dalam kolej ini dan bukannya Mamat Korea itu.

"Bertenang... kita aim dulu..." Beritahu Miqael sambil terangguk-angguk.

"Miqa kau boleh bersabar tengok awek kau dipegang orang? Isyy kan aku dah pernah beritahu kau, yang Rina tu begitu mudah bagi orang pegang dia. Aku suruh kau cari awek lain kau tak nak. Awek kerja pam minyak tu pun okay jugak, tak pun minah yang kerja dekat kafe tu. Aku tengok cun jer awek tu", Ezery memberi saranan pada Miqael.

"Dua-dua tu kau ambik, aku cuma nak Rina je. Takkan ada orang lain. Hanya Arina", dengan selamba Mikail berkata. Ezery pula kecewa dan hampa. Cadangannya ditolak mentah-mentah oleh Miqael.

Kereta yang dipandu Miqael meluncur laju meninggalkan perkarangan shopping complex. Ezrey yang berada disebelah tempat duduk pemandu sudah kecut perut. 140 km/j. Laju tak lajulah Miqael bawa kereta.

Ezrey pelik melihat perubahan pada wajah Miqael. ‘Aikk, tadi muka dia punyalah kelat dan masam. Sekarang nie tersenyum-senyum, tersengih-sengih. Macam kerang busuk dah aku tengok muka dia nie’, gumam Ezrey dalam hati.

Miqael terus dengan sengihannya itu. Dalam diam dia sudah merancang sesuatu. Dia tidak sanggup melihat Arina bersama Taufik atau mana-mana lelaki lain. Bagi Miqael, hanya dia sahaja yang boleh mendampingi Arina. 

‘Arina  you will be mine. Forever and ever’, bisik hatinya sambil tersengih. Ezrey disebelah hanya melihat rakannya itu tersenyum sendiri. Ezrey tahu yang Miqael sedang merancang sesuatu, tapi dia tidak boleh meneka rancangan apakah itu?

Kereta milik Miqael terus meluncur membelah jalan raya. Hari semakin gelap. Kereta  itu berhenti di parking lot yang disediakan oleh pemilik kelab itu. Selepas meletakkan kereta. Miqael dan Ezrey terus keluar dari kereta dan melangkah memasuki kelab itu untuk berhibur. Hampir setiap hari mereka akan berada di kelab itu. Mereka merupakan pungunjung dan pelanggan tetap di kelab itu.

Bunyi muzik yang kuat itu sedikit pun tidak mengganggu Miqael yang sedang mengelamun. Mengelamun? Aishh, apalah yang dilamunkan oleh Miqael ye? Hurmm... Maybe dia tengah fikirkan pasal rancangannya itu.
“Woiii! Miqa... Aku tengok dari tadi kau asyik tersengih-sengih. Dah macam orang gila pun ada jugak. Kau apasal senyum sorang-sorang nie? Ceritalah dekat aku apa yang sedang kau fikirkan, sampai senyum memanjang”, ujar Ezrey di telinga Miqael.

“Aku tahu kau sedang merancang sesuatu. Sesuatu untuk mengenakan Arina. Apa lagi yang kau nak buat dekat Rina, Miqa?”, belum sempat Miqael mahu menjawab pertanyaan kawannya itu, Ezrey sudah membuka mulut bertanyakan soalan lain pada  Miqael. Miqael hanya tersenyum mendengar soalan kawannya itu.

“Ezrey aku ada satu tugas untuk kau. Aku nak kau awasi setiap pergerakan Arina serta kawan dia Fika. Pasal duit kau jangan bimbang. Aku dah sediakan kau duit”, ujar Miqael pada Ezrey bersungguh-sungguh. Ezrey pula tanpa berfikir terus menganggukkan kepalanya, tanda bersetuju mahu membantu Mikail memerhatikan segala pergerakan Arina dan kawannya itu.

“Miqa.. Nie aku nak tanya kau nie. Kenapa dah lama kau tak balik rumah? Kau tau tak betapa bingitnya telinga aku nie sebab kena membebel dengan mama kau? Kau tau tak, mama kau asyik call aku jer tanya pasal kau. Aishh, aku dah tak tahan lah dengar mama kau membebel. Kau yang tak balik rumah, aku pulak yang kena. Tak balik rumah satu hal. Nie lagi satu hal, mama kau suruh kau ambil alih perniagaan papa kau. Bila lagi kau nak ambil alih perniagaan papa kau?”, ujar Ezrey kegeraman. Mama Miqael membebel dekat Ezrey. Sekarang Ezrey pula membebel dekat Miqael. Hehehe. Mama Miqael dan Ezrey sama sahaja. Dua kali lima, sepuluh.

“Ahhh! Malas aku dengan mama. Asyik dia jer yang betul. Apa yang aku buat semuanya salah dimata dia. Kau nie Ezrey buat spoil jer mood aku. Aku datang sini nak enjoy, bukannya nak dengar pasal mama aku”, ungkap Miqael geram. Marah pun ada juga.

“Miqa.. Kau marah kat aku ke Miqa? Aku mintak maaf yer. Ke kau dah bosan tengok muka aku dekat rumah kau. Yelah aku kan menumpang jer dekat rumah kau”, dengan tiba-tiba Ezrey bersuara sedih. Moodnya bertukar menjadi sedih malam itu.

“Aku tak kisah lah kau tumpang rumah aku ke, tido ke, mati ke, sikit pun aku tak kisah. Cuma kalau kau tak ada dalam rumah aku tu, bosanlah aku. Duduk seorang diri.”, kata Miqael.

“Weii... Miqa! Kau nak aku mati cepat ke? Mulut kau nie kan memang tak ada insurans betullah. Isshh”, marah Ezrey. Marah-marah sayang jer tu.

“Woii.. Ezrey. Setahu akulah kan. Dalam dunia nie memang tak ada lagi orang buat insurans mulut. Insurans nyawa adalah. Kalau kau nak, aku boleh tolong buatkan untuk kau. Hahahahah”, jawab Miqael sambik ketawa terbahak-bahak. Ezrey yang mulanya marah akhirnya turut sama ketawa. Dan mereka menganggukkan kepala mereka mengikut rentak yang dimainkan oleh DJ kelab itu.

****
Arina mengeluarkan telefon bimbitnya dan terus mendail nombor Fika. Dia mahu tahu keberadaan kawannya itu. “Isshh, mana Fika nie? Mesti dia tak cas telefon bimbitnya, sebab tu aku call tak dapat”, Rina sudah merungut.

‘Ahh, biarkan je lah. Mungkin dia tengah sibuk siapkan assignment kot. Mungkin juga deadline assignment itu semakin hampir, jadi dia terpaksa menyiapkannya’, gumam hati kecil Arina. “Baik aku tunggu Fika dekat dalam rumah. Bahaya kalau aku duduk lama-lama dekat luar nie”, ujar Arina sambil mengambil kunci rumah didalam beg tanganya. 

Belum sempat Arina hendak melangkah masuk kedalam rumah. Dia merasa ada orang yang telah menolaknya masuk kedalam rumah. Rina jatuh ke lantai. Bila Arina berpaling menghadap pintu. Alangkah terkejutnya dia dan hampir-hampir dia tidak mempercayai apabila melihat seraut wajah yang amat dia kenali.

“Mi...mi..qa..., Ez..rey...”, ujar Arina kegugupan. Dia amat takut memikirkan kemungkinan yang bakal terjadi. Dia tertanya-tanya kenapa Mikail dan Ezrey datang ke rumahnya. Tanpa mempedulikan Miqael dan Ezrey, dia terus mengambil telefon bimbitnya dan terus mendail nombor Fika. Namun belum sempat panggilan itu berjawab, Miqael dengan pantasnya merampas telefon itu dan menghempaskannya ke lantai. Berkecai telefon itu. Bunyi hempasan yang kuat itu juga membuatkan Arina semakin kaget dan seluruh tubuhnya menggigil ketakutan.

“Miqa..., Ezrey.. Apa yang kau orang nak hah?”, tanya Rina terketar-ketar kerana ketakutan. Arina memejamkan matanya apabila wajah Miqael semakin mendekat. Deru nafas lelaki itu dapat dirasanya. “Kau tanya apa yang kami nak? Kau rasa kita orang nak apa?” tanya Miqael sambil ketawa kuat. Ketawa yang sengaja dibuat-buat.

‘Ya Allah selamatkanlah hambamu ini Ya Allah. Bantulah hambamu ini Ya Allah. Lindungilah hambamu ini dari mereka berdua yang tidak berhati perut’, doa Rina dalam hati. Ketika itu Rina hanya mampu berdoa dan berserah kepada penciptaNya. Dia tidak berdaya untuk melarikan diri, kerana keadaannya yang begitu lemah akibat ketakutan yang teramat.

Ezrey dengan beraninya menyentuh pipi Rina namun pantas ditepis oleh Miqael. “Kau jangan sesekali sentuh Rina. Dia milik aku. Hanya aku yang boleh sentuh dia. Kau faham Ezrey”, ungkap Miqael sambil menjengkilkan matanya pada Ezrey. Dan Ezrey mengangkat tangan tanda mengalah, lalu dia keluar dari rumah itu. Meninggalkan Miqael dan Rina berdua-duaan didalam rumah itu.

Arina melihat Miqael sedang mengelamun. Kesempatan itu dia ambil untuk melarikan dirinya menuju tingkat atas. Dia masuk ke dalam bilik tidurnya. Belum sempat dia hendak menutup pintu, Miqael lebih pantas menolak pintu itu.

Kereta Fika meluncur laju membelah jalan raya. Laju seperti pelesit. Itulah gaya Fika membawa kereta. Suka bawa kereta laju. Semasa Fika berada di perpustakaan, hatinya tidak tenang. Dia asyik memikirkan Rina. Dia dapat merasakan ada sesuatu yang terjadi pada Rina. Jantungnya jadi tidak keruan apabila memikirkan Rina.

Fika berdoa di dalam hati semoga rakannya itu dalam keadaan baik. ‘Ya Allah, Kau lindungilah saudaraku Ya Allah. Jauhilah dia dari sebarang bahaya. Amin Yarabbalalamin’, doa Fika dalam hati.

‘Ini semua salah aku. Suka sangat tak cas telefon. Kan dah susah nak call Rina. Mungkin juga Rina dah banyak kali miscall aku. Kesian dekat Rina. Maafkan aku ye Rina’, gumam Fika dalam hati. Dia sebal dengan sikapnya yang suka tidak cas telefon bimbitnya.

“Miqa... Tolonglah Miqa... Janganlah buat saya macam nie”, tutur kata Rina tidak teratur disebabkan ketakutan menguasai dirinya. “Miqa.. Jangan buat macam nie Miqa. Awak tahukan saya sayangkan awak? Sanggup ke awak buat macam nie pada saya?”, tanya Rina pada Miqael. Dalam masa yang sama dia cuba memujuk Miqael untuk tidak melakukan perkara yang tidak baik.



BERSAMBUNG.... :D

No comments:

Post a Comment