Followers

Tuesday, 7 May 2013

DILARANG MASUK KE HATIKU BAB 8



OLEH : MYA 


KIFAYAH seperti biasa menjalankan tugas hariannya, membantu emaknya di dapur. Rafeah mengerling anaknya berulang kali. Kerlingan yang sangat bermakna. Bertuah sungguh dapat anak secantik Kifayah. Kifayah yang sedang mengupas bawang itu direnung tanpa berkelip. 

“Kifa?” Panggil Rafeah dengan lembut. 

Kifayah mengangkat kepala dan memandang emaknya hairan. “Apa mak?”

“Err, mak tengokkan Kifa ni walaupun baru 19 tahun, tapi Kifa dah matang macam orang dewasa. Kifa dah pandai masak, rajin kemas rumah, pendek kata semua sifat-sifat perempuan melayu terakhir ada dalam diri anak mak ni. Mak rasa Kifa ni, dah sesuai lah nak kahwin. 

Kifa terfikir tak, nak kahwin?” Lembut sungguh suara emaknya ini. Mana hilangnya loudspeaker?

Kifayah tersentak. Kahwin? 

“Ishh, mana sesuai mak? Kifa baru 19 tahun, masih muda lagi. Kifa kalau boleh nak belajar tinggi-tinggi. Nak dapat kerja yang bagus-bagus dulu, baru nak fikirkan soal tu semua.” Jawab Kifayah yang hatinya sudah rasa tidak enak. 

Rafeah tersenyum manis. Jawapan yang dia sudah dapat mengagaknya. Tapi dia tidak kisah kerana Kifayah mesti mengikut juga kehendaknya biar apa pun yang akan terjadi.

Kifayah memandang adiknya dan Opah Jah. Tanda soal kelihatan pada wajahnya. Masing-masing mengangkat bahu, pelik melihat perubahan Rafeah. 

“Apa pula? Mak dulu, opah kahwinkan mak masa umur 17 tahun. Mak? Mak dulu kahwin umur berapa?” Tanya Rafeah pada emaknya yang berusia 70 tahun itu. Opah Jah yang sedang menghiris cili api, tersentak.

“Mak dulu, rasanya kahwin umur 15 tahun. Tapi zaman dulu mana sama dengan zaman sekarang, Peah. Yang kau tu, mak memang tak nak kasi kahwin lagi, tapi kau lari dengan Pian.” Maklum Opah Jah.

Rafeah mengigit bibirnya. Geram sungguh apabila Opah Jah mengungkit perbuatannya dulu. Tapi menyesal pun sudah hilang gunanya. 

“Hah, kan? Dengar tu Kifa. Opah lagi muda, umur 15 tahun dah kahwin tapi bahagia sampai ke akhir hayat. Arwah datuk dah lama tak ada, tapi Opah Jah masih setia lagi. Kak Hidayah, mak kahwinkan dia lepas SPM, Kak Rihanna masa umur 19 tahun. Kifa pun dah 19 tahun kan? Sesuai sangat nak berkahwin.” Beritahu Rafeah lagi. 

“Betul cakap opah mak. Zaman sekarang ni, dengan zaman dulu, mana sama mak? Zaman sekarang ni, perempuan ramai yang berpendidikan. Kifa nak belajar lagilah, Kifa tak nak fikir lagi soal kahwin. Manalah tau kalau keputusan STPM Kifa okey kan? Dah lah mak cakap soal lain,” balas Kifayah. 

Kasihan kakaknya, Hidayah bukan main memberontak lagi kerana dipaksa berkahwin dengan duda anak dua itu. Namun selepas dipujuk emaknya akhirnya Kak Hidayah bersetuju. Tapi, tidak dia. Dia tidak akan mensia-siakan usia mudanya dengan berkahwin. Dia jenis yang berprinsip, ada matlamat hidup dan impian. 

“Mak ni makan ajinomoto lebih dulu dari Kifa, mak tahulah. Kalau kita tak teruskan tradisi zaman-zaman dulu, siapa lagi?” Kifayah sudah tidak mampu bertahan mendengar pujukan emaknya yang masih tidak berputus asa. 

“Apa yang mak nak sebenarnya ni?” Tanya Kifayah ingin tahu. Rafeah tersenyum mesra. Kini tibalah masanya. 

“Ermm, sebenarnya ada orang berkenankan Kifa. Dia dah merisik Kifa, orangnya kaya-raya, mak yakin Kifa akan hidup senang nanti. Bolehlah mak, ayah, adik, opah tumpang sekaki.” 

Kifayah ternganga mendengarnya. Terperanjat besar. Orang kaya? Orang kaya mana pula yang berkenankan dia ni? 

“Apa mak?” agak tinggi suara Kifayah. 

“Mak rasa, mak dah jumpa pasangan yang sesuai untuk Kifa. Mak yakin Kifa akan bahagia.” balas Rafeah dengan yakin. 

“Apa ni mak? Kahwin? Kifa tak nak mak. Kifa tak nak kahwin. Kifa masih muda, keputusan STPM belum keluar lagi, mak dah suruh Kifa kahwin. Tidak. Walau apa pun yang terjadi, Kifa tetap tak ingin. Kifa nak belajar lagi, kemudian nak dapat kerja yang baik-baik untuk masa depan Kifa.” Kifayah mengelengkan kepalanya.

Permintaan emaknya ini bagaikan pemutus jalan hidupnya. Dia rasa mahu menangis mengenangkan nasib diri. Tergamak emaknya berfikiran seperti ini. Rafeah tenang menghadapinya. 

“Kifa, tahu tak siapa yang melamar Kifa? Abang Man. Abang Man tu orangnya baik, kaya pula tu, pemurah, mak yakin Kifa akan bahagia dengan dia. Mak berkenan sangatlah dengan dia!” Beritahu Rafeah lagi. 

Kifayah terkejut besar. 

'Man Boroi? Lelaki tu yang mak maksudkan? Terbayang senyum gatal lelaki itu dan mukanya yang memualkan. Dengan perutnya yang boroi dan gigi yang rongak. Tidak! Tidak! Dia sanggup mati dari jadi isteri lelaki itu. 

“Apa mak? Man Boroi tu? Kifa tak sukalah Man Boroi tu. Jangan sebabkan dia kaya, mak butakan mata mak untuk paksa Kifa kahwin dengan lelaki gatal tu. Kifa tak kira, Kifa tak hingin,” Kifayah mula menangis. Eja juga terkejut. 'Man Boroi? Eeee, lelaki buruk macam tu nak dikahwinkan dengan Kak Kifa yang cantik? Melampau betul mak ni, nak tengok pun dah termuntah. Sekurang-kurangnya, carilah yang sedap mata memandang sikit.'

Opah Jah yang mendengar, turut terkejut.

“Biar betul Peah? Dah hilang akal ke kamu ni? Man Boroi tu nak dikahwinkan dengan Kifa? Rasanya umur dia dah tua kan? Dekat 40 an, Kifa ni baru 19 tahun, Peah. Kamu ni Peah, agak-agaklah sikit! Kalau dia meminang mak, mak pun tak kebulur tau?

Mak tak setuju, jangan kerana dia kaya kamu terus terima. Kasihan Kifa, dia yang nak mengadap Man Boroi tu siang malam! Kamu jangan nak merepek Peah!!” Opah Jah menyampuk dengan tegas. 

Di tepuknya bahu Kifayah untuk memujuk Kifayah yang sudah menangis. Opah Jah mengerti perasaan cucunya itu. Kalau dia pun, sudah melalak kuat. Rafeah yang mendengar merengus perlahan. Geram juga pada emaknya yang masuk campur hal ini. Rafeah segera menegur Opah Jah. 

“Mak, zaman sekarang ni, orang dah tak kisah paras rupa. Yang penting duit. Sekarang ni, semua benda memerlukan duit. Nak kencing, nak berak pun kena pakai duit!” Terang Rafeah. Opah Jah segera membalasnya.

“Kamu ni, memang jenis mata duitan sungguh. Jangan asyik fikir nak jalan yang mudah saja untuk hidup senang. Niat kita kena betul Peah. Ini soal masa depan anak-anak. Jangan buat main-main. Hidup senang- lenang pun buat apa, kalau harta orang Peah. Kamu tu pun pernah tersilap langkah yang tak ada guna nak menyesal lagi. Tak belajar lagi ke dari pengalaman kamu dulu. Jangan diikutkan sangat hati, nanti mati. 

Lagipun Man Boroi tu bukan lelaki yang baik. Kaya pun tak guna Peah, kalau anak kau tak bahagia nanti. Tak kesian ke dengan umurnya yang masih muda? Tak ke sia-sia je dia turut kehendak kamu?” Opah Jah menyampuk.

“Mak, zaman sekarang ni, semuanya pakai duit. Man boroi tu, peluang yang terbaik untuk kita sekeluarga nak hidup senang. Dia okey apa, baik je orangnya Peah tengok.

Kalau Kifa jadi bini dia, dapat rumah besar, kereta besar, disediakan pembantu rumah, dibelinya Kifa emas, intan permata. Silap hari bulan tidur pun atas duit. Mak pun boleh tumpang sekaki nanti.” Rafeah melobi-lobi Man Boroi. 

Opah Jah terus menyampuk.

“Mak tahu, mesti Man Boroi dah sogokkan apa-apa pada kamu, itu yang kamu bersetujukan? Kamu ni, lebih pentingkan harta dari kebahagiaan anak-anak. Jangan nak berdegil cakap mak, mak tegur ni ada sebabnya, mak lagi awal makan ajinomoto dari kamu,” Tegur Opah Jah dengan geram.

Rafeah mengigit bibir, geram. Sifat degilnya memang Opah Jah sudah maklum sangat.

“Mak, Peah tahulah apa yang Peah buat? Sebab pentingkan kebahagiaan dan masa depan anak-anaklah Peah nak kahwinkan Kifa dengan Man tu. Peduli apa, paras rupa tak penting, mak yang pentingnya Man tu baik, pemurah, berharta.” Terang Rafeah lagi. Kifayah terus mencelah.

“Baik apa lelaki gatal macam tu? Kifa dah agak, dia baik dengan mak selama ni, sebab ada makna kan? Lelaki yang suka memburuk-burukkan isteri, bukannya lelaki yang baik mak. Kifa tak suka mak, tolonglah jangan paksa kita kahwin, Kifa tak nak!” Kifayah cuba memujuk emaknya.

“Kifa, ingat. Syurga di bawah tapak kaki mak.Kifa harus ikut cakap mak. Jangan membantah cakap mak, mak nak Kifa kahwin juga dengan Man tu!” Rafeah terus membuat keputusan untuk anaknya. 

Kifayah terus bangun, menuju ke bilik untuk menyambung tangisnya dan melepaskan perasaan kecewa dengan sikap emaknya itu. Mata Man Boroi melilau ke serata gerai Kak Peah mencari Kifayah namun, hanya adiknya Eja yang kelihatan di situ. Kak Peah pula hilang entah ke mana.

Eja mengerling meluat pada Man Boroi. 'Tak sedar diri betul nakkan Kak Kifa, cerminlah diri tu dulu!' 

“Adik, mak mana?” Tanya Man Boroi dengan ramah pada bakal adik iparnya itu.

Cun juga, tapi tidak mampu menandingi Kifayah yang berwajah lembut, Eja ni bermata besar dan berwajah garang. Mesti ikut muka abang Pian.

“Entah?” Jawab Eja dengan dingin. 

“Kenapa Kak Kifa tak datang?” Tanya Man Boroi.

“Suka hati dialah!” Balas Eja garang.

“Amboi, garangnya anak dara ni. Abang Man bukannya apa, rindu sangat kat Kak Kifa, nanti balik kirim salam sayang peluk cium pada dia ya?” 

Berdiri bulu roma Eja mendengarnya.

“Eeee, apa ni? Kak Kifa tak sesuai dengan lelaki gatal macam abang Man tau?” Marah Eja dengan penuh benci. Lelaki macam ni yang mak tergamak jodohkan dengan Kak Kifa?

“Alah,dik abang Man gatal dengan Kak Kifa sorang je, abang Man tak sabar nak kahwin dengan Kak Kifa. 

Kalau abang Man jadi abang ipar adik, nanti abang Man bawa satu family adik pergi makan angin kat Pulau Langkawi. Nak tak?” Man Boroi cuba mengumpan Eja pula.

“Maaflah, saya tak makan rasuah. Kalau bawa pergi ke bulan sekalipun, jangan harap saya akan setuju,” kata-kata kasar itu terhenti apabila Rafeah datang. 

'Seharian Kak Kifa terperuk dalam bilik, menangis tak henti-henti kerana merajuk dengan mak. Kasihan Kak Kifa.' Eja menumpang sedih.

“Hai Man? Bila sampai? Rancak berbual?” Tegur Rafeah dengan ramah. Gembira dapat jumpa bakal menantunya ini. 

“Baru je, Kifa tak datang ke hari ni Kak Peah?” Soal Man Boroi. 

Rafeah tersenyum hambar apabila mengingatkan anaknya itu. Kifayah terus merajuk, tidak mahu ikut Rafeah berniaga. 'Biasalah mula-mula tak nak, nanti bila dah kahwin berkepitlah Kifayah siang malam dengan Man Boroi. Lama-lama sayanglah Kifa pada Man. Hidayah dulu pun, membentak macam ni jugak. Sekarang okey je pun.' Desis hati Rafeah. 

“Kifa tak berapa sihat. Biasalah cuaca panas sekarang ni. Dia berehat kat rumah!” Terang Rafeah. Man Boroi yang mendengar begitu cemas dan panik. Mahu tidak panik, bakal isteri sedang sakit.
Eja mencebik, over acting lah pulak Mat Rongak ni?

“Ya Allah, biar betul Kak Peah. Kesiannya dia, risaunya saya. Nak saya bawa dia ke klinik tak? Dia dah makan ubat ke belum?” Tanya Man Boroi berulang kali dengan risaunya. Rafeah tersenyum senang. Ternyata lelaki ini sudah sayang pada anaknya.

“Dah makan. Petang tadi dah okey sikit. Janganlah Man risau,” balas Rafeah.
Perbualan itu terhenti apabila ada pelanggan yang mahu membeli laksam. Namun Man Boroi tetap setia menanti. Setelah pelanggan itu berlalu, Man Boroi menyambung.

“Lega saya mendengarnya Kak Peah. Bukan apa, siapa yang tak sayang bakal isteri yang cantik macam tu? Err, Kak Peah saya ada belikan Kifa hadiah istimewa untuk dia. Nanti Kak Peah sampaikan hadiah ni pada dia ya?” Man Boroi menghulurkan beg kertas pada Rafeah. Kelihatan kotak yang dibalut cantik dan kemas. Rafeah tersentak kerana tidak menyangka, lalu tersenyum sampai telinga. Bab hadiah-hadiah ini memang dia paling suka. Tentu hadiah yang mahal. 

“Ishh, buat susah-susah je Man,” ujar Rafeah pura-pura segan. Man Boroi hanya tersengih.

“Tak apa, untuk Kifa kalau bulan dan bintang tu saya boleh beli, dah lama saya pergi borong sepuluh lori untuk dia. Errrr, Kak Peah dah beritahu ke, pasal lamaran saya untuk dia?” Tanya Man Boroi yang mula berdebar-debar. 

Memang dari tadi, hatinya meronta-ronta ingin tahu. Tidak sabar rasanya ingin menamatkan zaman dudanya.Rafeah tersenyum hambar. Dia risau juga apabila Kifayah menolaknya tapi dia yakin Kifayah lambat-laun akan bersetuju. Haruskah dia memaksa anaknya itu?

“Sabarlah Man, Kak Peah tengah pujuk dia. Biasalah, dia kan baru habis periksa, tiba-tiba suruh kahwin. Itu yang agak terkejut sikit. Dia perlukan masa nak fikir, tapi Man jangan risau, Kifa tak pernah membantah cakap Kak Peah. Kak Peah yakin dia akan terima Man sebagai suami.” Maklum Rafeah dengan yakin.

“Tak apa, saya sanggup tunggu seribu tahun lagi Kak Peah, demi untuk Kifa. Err, Kak Peah bungkuskan lima bungkus laksa dan lima bihun sup ya?” Pinta Man Boroi dengan mesra.

Rafeah mengangguk dan segera memenuhi permintaan pelanggan paling setianya itu.





BERSAMBUNG .. :D

4 comments:

  1. smbng lagi.. gelinya dkt laki boroi tuuu

    ReplyDelete
  2. Menyampah pulak dkt Man Boroi tu?

    ReplyDelete
  3. Jahatnya mak Kifa!!! Aq cincang2 jugak mak dia tuh sampai lumat!! Eeeii!!! Geram betul!!

    ReplyDelete