Followers

Wednesday 13 February 2013

CINTA MATA HATI BAB 6


OLEH : HIDAYATUL AHMAD

             Dalam kesibukan sehari-hari dengan pelbagai aktiviti di sekolah dan aktiviti keluar masuk wad, akhirnya tiba juga hari yang terpenting dalam hidup aku,SPM!


            Setelah meminta mak mendoakan aku untuk permudahkan dalam menjawab soalan,aku mendapatkan pula ayah aku untuk dihantar ke sekolah.Degup jantung aku,hanya Tuhan sahaja yang tahu betapa gementarnya aku ketika ini.Dengan persiapan pun tunggang-terbalik.Lepas itu, tiba masa untuk menjawab soalan nanti,memang aku serah diri sahaja.Tawakal.Buat setakat mampu.

            Apabila tiba diperkarangan sekolah, aku terus bergegas mendapatkan kawan-kawan aku,si Zandra dan Izra.Cuak juga aku tengok teman-teman pelajar yang lain beria benar menghafal nota. Aku? Tak mampu nak buka buku pun.Hanya mendengar nota dari hafalan kawan-kawan sekeliling sahaja.Moga-moga ada yang melekat.

            “Perhatian kepada semua murid tingkatan lima, sila masuk ke dalam dewan sekarang kerana peperiksaan akan bermula sebentar lagi.Dan pastikan anda semua tidak membawa masuk nota-nota ke dalam dewan.” Pengumuman masuk ke dalam dewan sudah dibuat oleh Ketua Pengawas Peperiksaan.

            Setelah memastikan kesemua kelengkapan alat tulis sudah disemak termasuk ubat, aku mengatur langkah menuju ke dalam dewan.Dengan lafaz Bismillaahir rohmaanir rohiim, aku mula menjawab soalan.

            Sedar tak sedar, sudah sampai ke kertas terakhir aku duduki sebentar tadi.Walaupun beban yang digalas dah ringan tetapi aku sedikit cuak menanti keputusan yang akan keluar nanti kerana aku tidak dapat menjawab soalan sebaik mungkin.Perkara dah lepas, jadinya nak tak nak.aku tawakal dan berserah sajalah.

            “Zahra,jom ikut aku balik rumah tok aku dekat Langkawi.Lagipun kau bukan ada buat kerjakan?” Shira bertanya kepada aku ketika aku berkunjung ke rumahnya petang tadi.

            Si Shira ni jiran aku merangkap bestfriend aku di kampung.Keluarga dia memang rapat sangat dengan aku.Aku selalu juga pergi tidur di rumah dia walaupun rumah kami sekampung.

            ‘Bercuti ke Langkawi?’ Macam menarik saja.Lagipun jemu juga asyik memerap di rumah saja cuti sekolah ni.Aku bermonolog sendiri.

            “Wei,macam menarik saja.Teringin juga aku nak pergi.Kebetulan tempat tinggal free, makan minum free kemudian  transport kalau nak bergerak free,ish… boleh sangatlah tu.Nanti aku tanya aku dulu.Apa-apa hal aku bagitahu lain.” Aku membalas.

            “Ok,kau tanya dulu ayah kau.Kalau dia bagi pergi, kita boleh pergi hari Sabtu ini.Aku tak sabar nak pergi bercuti ni.” Jawab Shira dengan perasaan teruja.Jangan kata Shira,aku lagi ‘over’ teruja.Hehe…

            “Malam ini aku bagitahu kau ya.”

            “Ikut suka kaulah Zahra.Lagi cepat lagi bagus.” Shira membalas.Amboi… macam tak pernah pergi Langkawi pulak budak ni,desis Izz Zahra.

            Malam itu tanpa berlengah lagi, aku mula meneruskan misi meminta kebenaran.’Fuh…harap-harap mood ayah baiklah sekarang,Amin.’aku berdoa dalam hati.

            “Ayah,petang tadi Shira ada ajak Zahraikut dia pergi rumah tok dia dekat Langkawi.Zahra nak ikut boleh tak ayah?” ayat mukadimah dan dah masuk tayang muka kesian sekali disitu.Penuh berharap.

            “Nak buat apa? Biar dia sudahlah pergi.Rumah tok dia kan? Yang kau sibuk nak mengekor jugak kenapa?” ayah menyoal kembali.Tegas saja bunyinya.Huhu…

            “Alaa…bolehlah ayah.Lagipun Zahra pergi bercuti saja.Dah alang-alang dapat tumpang dia, Zahra pulunlah nak ikut.Bukan senang nak pergi bercuti siap pakej tempat tidur,makan minum dan kenderaan free ayah.Bolehlah ya? Zahra bawa duit tiket dengan duit belanja sikit saja.” Tak putus asa aku mengayat ayah.Nak pergi jugak.Tak kira!

            “Hurm…bila kamu berdua nak pergi?” wah… ayat macam bagi izin saja.Sayang ayah!

            “Shira kata kalau jadi,minggu depan nak pergilah.”

            “Nak pergi berapa hari?”

            “Entah.Zahra pun tak tahu.Zahra ikut saja.”

            “Kalau macam itu,pergilah.Tapi jangan pergi lama-lama.Kang susahkan orang pula.” Ayah memberi nasihat sekaligus memberi keizinan kepada aku.Memberi izin? Yahoo…Langkawi,here I come!

            Aku dan Shira akhirnya berkesempatan juga hajat masing-masing untuk pergi bercuti di Pulau Langkawi.Kami menaiki feri dari jeti Kuala Perlis.Perjalanan dari Kuala Perlis ke Langkawi mengambil masa hampir empat puluh lima minit.Sepanjang perjalanan, aku sangat teruja.Al-maklumlah, dah lama tak bercuti ke Pulau Langkawi.Pulau-pulau kecil berhampiran dengan Pulau Langkawi sangat menarik perhatian aku.Juga keindahan bukit batu kapur yang sedikit terhakis juga menambahkan keindahan disepanjang perjalanan kami.Akhirnya,empat puluh lima minit perjalanan sudah pun tamat.Selamat datang ke Pulau Langkawi!

            Aku dan Shira mengambil keputusan untuk menaiki van tambang saja.Lebih murah berbanding teksi.Bajet kenalah dititik beratkan.Kalau dah lari bajet,jenuh pula aku nak ligan!

            Perjalanan kami ke rumah tok Shira hanya memakan masa selama lima belas minit saja dari jeti memandangkan kampungnya terletak di daerah Pekan Kuah juga.

            “Pak cik, berhenti dekat bawah pokok besar dekat lorong itu ya.Berapa tambangnya pak cik?” Tiba-tiba si Shira bersuara.

            “Aik…kita dah sampai ke rumah tok kau ke Shira?” lah…sekejap sangat perjalanan dari jeti.Belum sempat aku nak menghayati pemandangan.

            “Dah sampailah.Ini duitnya pak cik.” Shira terus menghulurkan duit tambang keada pak cik van itu.Terus dicapainya beg lalu melangkah keluar dari perut van.Tinggal aku termangu-mangu.Tak patut betul.

            “Kau nak ikut pak cik ni pergi hantar dan ambil orang ke? Kita dah sampai di rumah tok aku ni.Kau tak nak turun ke?” Shira tak habis-habis nak buli aku.

            Apabila aku tersedar Shira sudah mengatur langkah kea rah rumah toknya, aku apa lagi, terus melompat turun dari van setelah mengucapkan terima kasih kepada pak cik van tadi.

            “Eh… Shira, sunyi saja rumah tok kau ni.Tak ada orang ke?” Aku bertanya kepada Shira.Musykil juga.Penat saja dating kalau tuan rumahnya tak ada.

            “Banyak bunyilah ka uni, tok aku ada lah dekat dalam.Nama pun tinggal seorang,nak riuh apa kebendanya.Adoyai kau ni.” Selamba saja aku kena templak dengan Shira.

            “Assalamualaikum tok.” Kami berdua serentak memberi salam apabila tiba dihadapan halaman rumah tok Shira.

            “Waalaikumsalam… lah dah sampai budak-budak ni.Tak dengar pun teksi masuk.” Tok Shira menjawab.Ramah.Kami terus mendapatkanya lalu bersalaman.

            “Shira suruh pak cik van tu hantar kami dekat lorong depan tu saja,tok.Lepas tu, kami jalanlah kaki sampai depan rumah.” Jawab Shira.

            “Eh… tok seorang saja ke? Pak cik Zul mana? Sunyi saja rumah ni.” Belum sempat tok dia jawab soalan pertama, sudah diaju pula soalan ketiga dan keempat.Apalah si Shira ni,bebel aku dalam hati.

            “Pak cik kau pergi bawa tok Arab ronda Langkawi.Eh… marilah masuk Shira,Zahra.Ada pula sembang dekat luar.Mari Zahra masuk.Mesti penatkan? Dengan beg berat lagi.” Ramah saja tok Shira ni.Terharu aku.

            Kami pun ‘check-in’ lah di rumah tok Shira.Tok Shira bernama Tok Zah.Semua orang panggil dia macam itu.Tok Zah ini ibu tunggal selepas kematian suami dia a.k.a tok wan si Shira.Dia tinggal dengan anak bujang lelaki dia iaitu pak cik si Shira ni, kami panggil pak cik Zul saja.Masa cuti-cuti macam ini, memang jadi kerja dia bawa tok Arab pusing pulau.

            Setelah selesai makan tengah hari, kami meminta diri untuk berehat di dalam bilik.Aktiviti kami pada hari pertama apabila tiba di Langkawi adalah berehat.Ya… merehatkan diri masing-masing setelah penat bermusafir.Cewahhh…hehe…

            Pada hari kedua dan ketiga ketibaan kami di Pulau Langkawi ini, aktiviti kami masih sama.Berehat dan melepak di rumah tok Shira! Bukan tak ada naluri untuk melancong tetapi kami ada masalah penggangkutan dan ‘tourist guard’ sebab pak cik si Shira tu masih gunakan satu-satunya kenderaan yang ada untuk kerja dia.Huhuhu…datang berehat betul ni.




BERSAMBUNG.... ;)

No comments:

Post a Comment