Followers

Wednesday 17 April 2013

DILARANG MASUK KE HATIKU BAB 7


OLEH : MYA AZLISHA


KELUAR dari dewan peperiksaan, Kifayah menarik nafas lega. Tamat sudah peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia. Namun, dia tetap kecewa kerana tidak dapat memberikan sepenuh jiwa raganya dalam mengulangkaji pelajarannya untuk peperiksaan terpenting ini. Semoga hasilnya akan memberansangkan.

“Kifa, macam mana paper sejarah tadi? Mesti okey kan? Kau kan sejarahwati sekolah.” Tegur Izzati.

“Kau ni, merepeklah! Bolehlah jawab dari tak boleh. Eh, apa perancangan kau sementara tunggu result?” Soal Kifayah.

“Aku rasa nak kerjalah. Nak pergi Penang. Kerja kilang kot? Sebab kakak aku cakap ada kerja kosong kat kilang dia.” Maklum Izzati.

“Yea ke? Bestnya....”

“Tak nak ikut aku? Jomlah!”

“Ishh, aku bukan tak nak, aku nak sangat berdikari. Tapi, kau faham-faham jelah, mak dan ayah aku macam mana kan?” Balas Kifayah. 

Izzati mengangguk kepalanya kerana dia mengerti benar sikap makcik Peah dan pakcik Pian yang begitu menjaga dan mengongkong anak-anak daranya. 

Hari ini, emak Kifayah berniaga di Pasar Malam berdekatan bangunan pasar pagi. Hujan agak lebat menyebabkan pelanggan agak berkurangan. Jam sudah menunjukkan pukul 8.30 malam namun, jualan masih banyak lagi.

“Kifa, mulut tu cuba ramah sikit panggil pelanggan. Tiru macam mak ni. Beli kak....abang....adik, makcik, bihun sup, laksa, laksam, mee kari, bakso hanya RM2.50 sahaja.....” Emaknya mempelawa pengunjung yang lalu lalang. 

Kifayah serba salah untuk menuruti kehendak emaknya kerana dia bukannya peramah.

“Hai Kak Peah, beli bihun sup 10 bungkus, laksa dua.” Pinta Man Boroi, pelanggan Rafeah yang paling setia. Man Boroi mengerling gatal ke arah Kifayah yang sedang mencedok kuah sup ke dalam plastik. 'Semakin hari semakin cantik Kifayah nampaknya. Hai, kalau aku dapat.....' fikir Man Boroi.

“Man, baru nampak muka. Lewat datang hari ni? Selalunya petang kamu beli. Kak Peah tertunggu-tunggu juga tadi.” Tegur Rafeah yang begitu mesra dengan Man Boroi.

 “Biasalah, hujan-hujan ni. Tertidur tadi kat rumah. Orang dah bujang sekarang ni.” Jelas Man Boroi. 

“Bujang?” Tanya Rafeah yang terkejut.

 “Baru bercerai Kak Peah, saya dah tak sanggup simpan bini macam tu. Dah tak ada penyelesaian, mungkin jodoh kami dah tamat kot.” Cerita Man Boroi sedih. Sedangkan dalam hati untuk memasang niat untuk mencari isteri baru yang muda dan bergetah macam Kifayah. Bukannya dia tua sangat, baru 42 tahun. Lagipun, dia banyak duit pasti senang-lenang hidup Kifayah kalau menjadi isterinya. 

“Allahuakbar. Kasihannya kamu dan anak kamu Man. Sabarlah Man, sedihnya kak Peah dengar. Habis tu anak kamu siapa jaga?” Tanya Rafeah dengan nada kasihan. 

“Buat sementara ni bekas isteri saya yang jaga. Tapi saya selalu pergi hantar makanan kat anak-anak. Saya tak harap langsung bekas isteri saya tu.” Cerita Man Boroi lagi. Rafeah mengeleng-geleng kepala tanda simpati.

“Sabarlah Man, kasihan Kak Peah dengan nasib kamu ni. Kifa, Kifa tak kasihan ke, dengan abang Man ni?” Rafeah menoleh pada anaknya yang sedang mengikat kuah sup.

Kifayah tersentak mendengarnya. Abang Man? 'Eeee, nak muntah darah aku mendengarnya. Mak pun, boleh pula tanya soalan mencari maut. Nak kasihan macam mana? Lelaki ni asyik tersenyum gatal je pada aku dari tadi, macam happy je bercerai!' Rungut Kifayah dalam hati.

“Kifa? Mak tanya ni?” Tanya Rafeah sekali lagi apabila tiada jawapan.

“Apasal tanya Kifa, Kifa mana tau?” Kifayah mengangkat bahu, membuat muka bosan. Serius lagi.

“Mak tanya, Kifa tak kasihan ke, lelaki baik macam abang Man ni terpaksa bercerai dengan isteri dia?” Tanya Rafeah sekali lagi.

“Kalau nak kasihan pun, patutnya kasihankan anak-anak dia yang jadi mangsa penceraian.” Begitu bersahaja suara Kifayah, namun menyentap hati orang yang makan cili api itu. Man Boroi berpura-pura selamba. Dia tahu, Kifayah nampak seperti tidak sukakannya. Dari tadi asyik menjeling tajam aje kalau memandang.

“Baik sungguh hati Kifa. Abang Man pun rasa macam tu jugak, kasihan anak-anak abang. Tapi dah takdir, kami memang dah tak ada jodoh.” 

Kifayah tersenyum sinis. Dia tidak suka jawapan seperti ini. Entah mengapa?

“Kalau nak salahkan takdir, sampai bila kita ni tak akan sedar salah dan silap kita. Bila kita ditakdirkan gagal dalam hidup, tak kiralah gagal dalam perkahwinan ke, perniagaan ke atau selainnya, itu tandanya Allah suruh kita belajar cermin diri sendiri. Lelaki kan pemimpin dalam rumahtangga. Kenapa nak salahkan perempuan pula?Tentu ada kekurangan, kesalahan atau kelemahan kita yang menjadi punca kita gagal dalam hidup. Belajar memperbaiki kesilapan diri. Jangan asyik nak salahkan takdir dan orang lain saja.” Sindir Kifayah dengan sinis. 

Man Boroi tersenyum, cuba kontrol gigi rongaknya. Namun sudah namanya rongak, kontrol pun akan nampak juga. 

“Kifa ni, walaupun umurnya 19 tahun, tapi berfikiran matang kan, Kak Peah? Bertuah siapa yang dapat dia!” Man Boroi memuji Kifayah yang kini sudah diangan-angankan sebagai isteri barunya. 

Dia tidak peduli Kifayah sudi atau tidak, mulai sekarang dia akan berusaha memiliki gadis ini. Mula-mula sekali, dia harus memikat dan mengambil hati Rafeah terlebih dulu.

“Tengoklah siapa mak dia!!!” Rafeah dan Man Boroi sama-sama tergelak. Kifayah hanya membisu, malas mahu masuk campur. Buang masa sahaja, tak berfaedah sikitpun.

Rafeah membeli barang-barang basah untuk persiapan berniaga pada malam ini.
“Kak Peah! Beli ikan ke?” Tegur Man Boroi yang tiba-tiba muncul menegur Rafeah.

“Ahah, beli ikan nak bikin kuah laksa ni. Kamu dari mana ni Man?” Jawab Rafeah dengan mesra.

“Biasalah beli ikan juga. Almaklumlah, orang tak ada bini, kenalah masak sendiri. Saya bukan suka sangat makan kat kedai.” 

“Iya ke? Rajin sungguh kamu, tak padan dengan lelaki, pandai memasak. Kasihan Kak Peah tengok kamu, kamu ni tak teringin nak kahwin lain ke? Nanti adalah yang boleh tengok-tengokkan makan minum kamu.” Tanya Rafeah mesra.

“Bukan tak mahu Kak Peah, tapi serik. Takut salah pilih lagi. Bukan senang nak cari perempuan yang betul-betul perempuan tapi betina ramailah!” Terang Man Boroi lalu membayarkan ikan Rafeah sekali dengan ikannya.

“Ya Allah, susah-susah je bayar untuk Kak Peah. Terima Kasih Man!” Rafeah menolaknya biarpun dia memang gembira kerana Man Boroi membayar ikan itu. 'Save sikit modal berniaga hari ini, dapat untung banyak sikit.'

“Sama-sama. Mari sini saya tolong bawakan plastik Kak Peah. Berat ni, larat betul Kak Peah bawak. Kifa tak ikut sekali ke?” 

“Kifa, pagi-pagi ni sibuk mengemas rumah, membasuh pinggan mangkuk lagi, basuh baju dan masak untuk ayahnya nanti. Bila Kak Peah balik nanti, terus je siapkan barang-barang berniaga. Tak payah fikir dah soal kerja rumah.” Cerita Rafeah.

“Rajin sungguh, Kifa tu ya? Berkenan saya menengoknya. Kalau boleh saya nak cari calon isteri yang perangainya sama macam anak Kak Peah tu. Selagi tak jumpa, saya tak akan kahwin!” Man Boroi mula mengumpan peluang. Kata-kata itu membuatkan mata Rafeah bersinar-sinar.

“Ishhh, kamu ni! Anak Kak Peah tu, biasa jelah. Kamu ni puji melambung-lambung. Kifayah tu memang terdidik budaknya. Kamu berkenan suka-suka ke, atau betul-betul ni?” Tanya Rafeah yang mula tersengih suka jika benar anggapan yang sudah terencana dalam kepala otaknya ini.

“Kak Peah, saya memang suka anak Kak Peah tu, berkenan sangat. Tapi, saya sedar siapa saya ni, muka tak seberapa. Duda pula tu! Kifa tu muda, cantik pula tu! Mana sepadan dengan saya ni, mahu ke dia Kak Peah?” Tanya Man Boroi yang kononnya merendah diri sedangkan dia memang lelaki tak sedar diri pun. “Jadi betullah tanggapan Kak Peah selama ni, yang Man memang berkenan dengan Kifa?” Tanya Rafeah dengan gembiranya.
Bertuah rasanya, Man Boroi berkenankan anaknya kerana Man Boroi lebih kaya jika dibandingkan dengan menantunya yang lain. Stesen Minyak, Kedai telefon, dan kedai runcit berderet-deret. Ini belum termasuk, kebun getah dan ladang kelapa sawit yang berelung-relung.

“Ya Allah, Kak Peah. Lelaki bodoh je yang tak jatuh cinta dengan anak Kak Peah tu. Mestilah, saya ni sukakan Kifa! Dah lama saya pendam perasaan saya, rasa mahu pecah jantung saya dibuatnya. Memang saya dah tak sanggup menahan rasa hati ini.” Cerita Man Boroi tanpa malu-malu lagi.

Rafeah yang mendengarnya, apalagi ribut gembira terus melanda dalam hati.

“Kamu ni, Man. Apasal tak cakap awal-awal? Jangan merendah diri sangat. Kamu okey apa? Taklah tua sangat. Sepadan je dengan anak Kak Peah tu! Macam nilah Man, nanti Kak Peah tanya Kifa dulu? Kak Peah cuba cakap dengan dia baik-baik, jangan risau anak Kak Peah tu anak yang mendengar kata. Bukan jenis yang suka melawan cakap Kak Peah. Mesti dia setuju punya kahwin dengan Man!” Rafeah memberikan persetujuan dengan yakin.Man Boroi yang mendengarnya begitu gembira. Rasa ingin melompat mencecah bumbung market. Dia yakin Kifayah akan tetap menjadi isterinya.

“Yea ke Kak Peah? Macam nilah, kalau Kifa setuju, saya akan beri duit hantaran sebanyak RM30 ribu untuk dia, kenduri kendara semua saya tanggung! Kak Peah pula saya akan bagi RM10 ribu sebab sudi bermenantukan saya. 

Kalau kami kahwin nanti, tiap-tiap bulan, saya akan bagi Kak Peah RM5 ribu sebulan, kereta Kak Pah ni saya tukarkan yang baru, tak pun Kak Pah ambil je Myvi saya kat rumah tu, tak ada siapa pun yang guna. 

Kalau betul-betul jadilah, Kak Peah tak payah penat-penat berniaga pasar malam. Saya bagi modal buka restoren. Tak pun, Kak Peah duduk je kat rumah. Tiap-tiap bulan, saya akan bagi duit poket. Lebih dari cukup untuk Kak Pah buat belanja.” Bersungguh-sungguh Man Boroi memahatkan impian yang dirasakan akan tercapai tidak lama lagi. 

Biji mata Rafeah sudah naik perkataan RM. Dia sudah berangan-angan untuk hidup senang lenang dan hanya bermenantukan Man Boroi sahaja segala impiannya ini akan tercapai.



BERSAMBUNG.... :D

No comments:

Post a Comment