Followers

Wednesday, 29 May 2013

DILARANG MASUK KE HATIKU BAB 10

OLEH : MYA AZLISHA


KIFAYAH terus bergegas ke katil lalu segera baring dan menarik selimut menutupi seluruh tubuhnya apabila riuh rendah kedengaran suara emaknya di luar. Tentu emaknya dan Eja sudah pulang dari berniaga.Pintu biliknya di tolak. Kifayah meneruskan rajuknya. Entah siapa lagi yang datang memujuknya. Rafeah duduk di sisi anaknya itu. Bahu Kifayah disentuh lembut.

“Kifa, anak mak ni merajuk lagi ke? Orang kalau disuruh kahwin, bukan main lagi melompat suka tapi Kifa merajuk pula? Kifa bertuah tau, sebab Abang Man berkenankan Kifa. Apa kurangnya abang Man tu, hensem apa orangnya? Badan dan muka dia kan comel macam teddy bear, geramnya rasa nak cubit-cubit je kan? Soal gigi tu tak payah fikirlah sayang, setakat rongak tu, nanti dia tampal dengan simen, okeylah tu. Yang penting Man Boroi tu banyak duit, banyak harta. Senang-lenang hidup Kifa nanti, mak pun boleh tumpang senang juga. Kifa tau tak, bukan main bersusunnya anak dara dalam kampung ni yang tergila-gilakan Abang Man tau? Tapi, Abang Man hanya sukakan Kifa seorang je.” Pujuk Rafeah.

Kifayah yang mendengar dari dalam selimut menahan muntah mendengar kata-kata emaknya yang sangat tidak relevan. 

“Ni, Abang Man kirim salam sayang pada Kifa. Dia rindu nak tengok Kifa tapi, nak buat macam mana kan, Kifa tak nak tolong mak berniaga hari ni? Abang Man ada belikan Kifa hadiah. Mak letak atas meja solek. Mesti mahal hadiah ni. Mak keluar dulu ya? Oh ya, mungkin esok lusa Abang Man nak datang merisik Kifa. Mak dah setuju, mak harap Kifa terima ya?” Kata Rafeah dengan lembut. 

Kifayah yang mendengar mula rasa bengang. Melampau sungguh emaknya ini. Tergamak menerima pinangan Man Boroi tanpa berbincang dulu dengannya. Kifayah terus membuka selimutnya.

“Mak? Siapa suruh mak terima lamaran Man Boroi tu? Kifa tak nak, Kifa tak kebulurlah! Kifa lebih rela mati, dari kahwin dengan lelaki tu! Baik mak bunuh je Kifa dari bagi Kifa pada lelaki gatal macam tu! Kifa tak sanggup hancurkan masa depan Kifa!” Kifayah bertegas akan pendiriannya. 

Rafeah mengelengkan kepalanya. Dia buat-buat pekak badak mendengar kata-kata anaknya itu. Rafeah hanya tersenyum. Anaknya itu ditatap sayang, rambut Kifayah dibelai mesra. 

“Hmm, mari mak tolong bukakan hadiah Abang Man.” Rafeah terus membuka kotak hadiah yang dibalut cantik itu. Kifayah tersentak. 

“Mak? Jangan buka!!!! Kifa nak bagi balik pada Man Boroi!” Kifayah menahan emaknya namun, emaknya sudah pun membukanya. 

Ternganga Rafeah apabila membuka kotak baldu berwarna merah itu. Seutas gelang emas yang sangat cantik dan ditempah khas. Terus menitis tiga titis air liur Rafeah.Kifayah melepas keluhan kasar. Kecewa dengan sikap emaknya ini.

 “Ya Allah, cantiknya Kifa! Bertuahnya Kifa sayang! Ini adalah calon suami yang terbaik untuk Kifa sayang! Mak betul-betul gembira kerana Abang Man pilih Kifa. Mak keluar dulu ya? Tidurlah, mimpikan Abang Man malam ni tau?” Rafeah tersenyum mesra sambil melangkah keluar dengan muka selamba. 

Kifayah yang melihat dan mendengar kata-kata emaknya, benar-benar tertekan dan sakit hati. Kifayah segera bangun, menuju ke bilik air. Ingin mengambil wuduk dan menunaikan sembahyang Istiqarah.Semoga ALLAH SWT memberikan jalan yang terbaik untuk dirinya. 

Hampir seminggu Kifayah bermimpikan seulas senyuman dari seorang lelaki. Wajahnya kabur namun hanya senyumannya saja yang tergambar. Senyuman yang benar-benar manis dan memikat hatinya. Senyuman siapakah itu? Yang pasti dia lega, kerana senyuman itu bukan milik Man Boroi kerana giginya rongak. 

Kifayah menangis teresak-esak. Rombongan merisik Man Boroi sudah pun berangkat pulang. Sejak dari tadi, Izzati berada di sisinya. Memujuknya agar bersabar dan bertenang.

“Sabarlah Kifa, mak kau dah terima pinangan Man Boroi. Ni cincinnya, mak kau suruh bagi kat kau. Ikutkan wakil Man Boroi tadi, pihak mereka nak majlis pertunangan dua minggu lagi.” Kata Izzati yang benar-benar simpati dengan Kifayah. 

Mujurlah Opah Jah memberitahu wakil Man Boroi yang merisik Kifayah, bahawa sebarang majlis pertunangan ataupun majlis perkahwinan hanya akan berlangsung selepas keputusan STPM Kifayah keluar nanti.
Di luar bilik kini, sedang berlangsung pertandingan perbahasan yang disertai Opah Jah yang berkumpulan dengan Eja menentang, Rafeah dan Soffian. 

“Kamu ni Peah, jangan nak memandai sangat. Bincang dengan Kifa dulu? Tanya persetujuan dia dulu. Suka hati kamu je, nak tentukan hidup dia! Kifa pun, ada hati dan perasaan. 

Cubalah sesekali kamu fikirkan perasaan anak kamu, Peah. Jangan pentingkan diri sendiri. Dia tu budak lagi. Dia yang nak kahwin, tapi kamu yang terlebih over mengalahkan dia pulak.” Opah Jah meluah kata.

“Mak, jangan nak tukar topik pula? Peah masih tak puas hati dengan mak fasal tadi. Pandai-pandai mak kata macam tu kat wakil Man. Buat apa nak tangguh lama-lama perkara baik ni. Peah kalau boleh, hari ni juga nak Kifa nikah dengan Man tu! Tak payah tunggu lama-lama.” Rafea terus berhujah. Soffian menyampuk.

“Betul cakap Peah tu mak. Dah ada orang berkenankan Kifa, Peah dan Pian memang bersetuju nak bermenantukan Man. Jadi tak payahlah nak tangguh lama-lama perkara baik ni.” 

Eja terus mencelah. Dia mahu membela nasib kakaknya.

“Ayah, mak, Kak Kifa kan tak nak, dia tak suka dengan Man boroi tu, buat apa nak paksa? Kasihan dia. Lagipun Man Boroi tu, tak sepadan langsung dengan Kak Kifa. Eeeee, Eja tak setuju lah! Eja tak suka Kak Kifa kahwin dengan Man Boroi!” Opah Jah terus meyambung.

“Mak pun rasa macam tu. Memang tak patut kamu kahwinkan Kifa dengan Man Boroi tu Cuba kali ni, kamu dengar cakap mak, nasihat mak ni. Boleh tak?

Patutnya tadi mak memang nak tolak saja pinangan tu, tapi kamu Peah, selamba je tutup mulut mak tadi dengan tangan kamu yang berbau petai tu!!!!” Bangkang Opah Jah.

Rafeah mengetap bibirnya. Sakitnya hati apabila kehendaknya ini dihalang. 

“Eja, jangan nak masuk campur dalam hal ni, kau tu hingus pun mak kena lap lagi. Kalau Man Boroi tu ada kembar, dengan kau-kau sekali mak kahwinkan tau? Okey, macam nilah mak. 

Peah ikut cadangan mak, tunggu sampai keputusan STPM Kifa keluar dulu. Tapi elok je keputusan peperiksaan keluar, majlis pernikahan Kifa dan Man Boroi akan di adakan serentak pada hari yang sama. Tapi, majlis pertunangan akan tetap di adakan dua minggu, dari sekarang! Faham semua! Titik! Noktah!” Rafeah memberikan kata penutup. Soffian yang mendengar turut bersetuju..

“Saya setuju!!!!!” Kata Soffian juga dengan tegas. Saling bertatapan dengan isterinya dan mengangguk kepala serentak. Bersalam dan berpegangan tangan kemudian masuk ke dalam bilik. 

Sudah berkira-kira mahu membahagikan wang RM5000 yang dihadiahkan oleh Man Boroi semalam kerana pinangannya telah pun diterima. Sekejap lagi, mereka akan ke Ipoh untuk menonton filem KL Gangster dan membeli-belah dengan wang itu. 

Opah Jah dan Eja sudah tidak mampu untuk membantah lagi. Tidak mampu membela Kifayah.Kifayah yang mendengar kata pemutus itu, terus menangis teresak-esak. Izzati melepas keluhan yang berat. Dia benar-benar bersimpati dengan Kifayah.

“Sabarlah Kifa, kalau aku boleh tolong kau, memang aku dah tolong.” Namun, apalah dayanya untuk membantu Kifayah.

“Kifa, aku balik dulu ya? Pukul 6.00 petang ni, aku akan balik Penang dengan kakak aku.” Izzati memohon diri untuk pulang. Kifayah yang begitu berat melepaskan sahabatnya pergi akhirnya akur.

“Terima kasih sebab datang. Nanti, kalau kau balik, kita jumpa lagi ya?” Kata Kifayah dengan penuh sebak.

“Sabarlah Kifa. Banyakkan berdoa pada Allah SWT. Insya-Allah, jalan keluar untuk kau mesti ada.” Kata Izzati lagi. Kifayah menganggukkan kepalanya. 

Setelah Izzati pulang, Opah Jah dan Eja masuk ke dalam bilik. Sayu dan sedih hati mereka melihat Kifayah yang sedang berlinangan air mata itu. Matanya sudah bengkak kerana banyak menangis. 

“Kifa, sabarlah sayang. Opah pun tengah ligat memikirkan jalan keluar untuk Kifa tau. Opah akan cuba pujuk mak dan ayah ya? Mujurlah opah berjaya tangguhkan perkahwinan Kifa dan Man Boroi tu. Tapi tak sangka pula, mak ayah Kifa nak tunangkan Kifa dulu.” 

Eja merengus perlahan. Kenapa mak dan ayah tergamak buat kak Kifa macam ni? Kasihan Kak Kifa.

“Mahunya ayah dan mak tak terima pinangan Man Boroi, lelaki tu dah rasuah mak dan ayah dengan duit. Semalam, Eja nampak Man Boroi bagi mak dan ayah lima ribu. Faham-faham sajalah, perangai mak dan ayah yang mata duitan tu.” Cerita Eja dengan kesal. Janganlah suatu hari nanti, dia juga menerima nasib yang sama seperti Kak Kifa. 

Kifayah benar-benar sedih mendengarnya. Rasa ingin meraung sekuat hati. 

“Kenapa mak dan ayah sanggup buat Kifa macam ni? Kifa tak nak kahwin, Kifa tak nak kahwin dengan Man Boroi tu.” Luah Kifayah dengan tangisan.

“Opah pun dah puas menasihatkan mereka, tapi mereka langsung tak hormatkan Opah. Kalau diikutkan hati Opah, Opah nak suruh je Kifa pergi jauh-jauh dari sini.

Jauh dari manusia yang lebih pentingkan duit dari kebahagiaan dan masa depan anak-anak.” Kata Opah Jah dengan geram dan kesal dengan sikap tamak anaknya.

“Betul tu kak? Eja pun kalau diikutkan hati, nak suruh je akak lari. Tapi, iyalah kan? Akak nak lari ke mana?” 

Kifayah tersentak mendengarnya. Klik!!!! Satu idea tiba-tiba muncul, menari di ruang matanya.

“Kifa tahu kat mana Kifa nak pergi,” Kifayah terus bangun, mengambil beg pakaian tanpa berlengah lagi. Air mata disapu kering. Dia sudah tekad. Dia mahu pergi dari sini untuk mengelakkan diri dari berkahwin dengan Man Boroi. Opah Jah dan Eja saling berpandangan. Tidak menyangka tindakan Kifayah itu.

“Kifa? Kifa nak ke mana? Memang Opah izinkan Kifa pergi tadi, tapi Kifa tak berhak nak risaukan Opah kan? Tempat yang Kifa nak pergi tu selamat ke?” Opah Jah terus bertanya dengan bimbang.

“Iyalah kak, kak nak ke mana?” Soal Eja dengan cemas. Kifayah terus memasukkan pakaian ke dalam beg.

“Kifa akan pergi dari rumah ni, tapi Opah dan Eja jangan risau. Kifa akan hubungi selalu. Tempat Kifa nak pergi tu, tempat yang selamat. Jangan risau ya? Kifa pergi untuk bekerja. Kifa cadang nak ke ikut Izzati ke Penang. Tapi janji buat masa ni, Opah dan Eja jangan cakap pada mak dan ayah.” Pinta Kifayah. 

Opah Jah dan Eja akur jika itu lebih baik dari Kifayah terus tinggal dalam rumah ini.

“Kalau Kifa rasa tempat yang Kifa pergi, lebih baik dari rumah ni, Kifa pergilah. Opah izinkan, tapi jaga diri baik-baik. Telefon opah tau? Fasal mak dan ayah, Kifa jangan risau. 

Tahulah Opah menjelaskan pada mereka nanti.” Opah Jah memberikan restu pada tindakan cucunya itu. 

Opah Jah keluar sekejap, kemudian masuk semula ke dalam bilik, lalu menghulurkan wang RM300 pada cucunya itu. 

“Kifa, ambillah duit ni buat belanja. Kalau Kifa ada masalah duit, Kifa beritahu Opah tau.” Pertolongan Opah Jah membuatkan Kifayah benar-benar terharu. Terus dia memeluk Opah Jah sambil menangis.

“Kifa minta maaf Opah, Kifa dah susahkan Opah. Opah jaga diri ya? Terima kasih sebab izinkan Kifa pergi.” Pinta Kifayah sebelum pergi.

“Kalau untuk kebaikan Kifa, nyawa pun sanggup Opah dagangkan. Jaga diri tau, jangan lupa telefon Opah.” Pesan Opah Jah. Kemudian Kifayah berpelukan pula dengan adiknya, Eja.

“Akak jaga diri tau, bila dah sampai nanti, akak call Eja, beritahu Eja yang akak selamat sampai ya?” Kifayah menganggukkan kepalanya. 



BERSAMBUNG ;D






Wednesday, 15 May 2013

DILARANG MASUK KE HATIKU BAB 9





 OLEH :MYA AZLISHA
KIFAYAH menatap wajahnya di cermin. Matanya sudah sembab dan bengkak. Sejak tengah hari tadi sampai ke malam, Kifayah hanya menangis. Puas dipujuk Opah Jah, Eja dan emaknya. Dia akan terus menangis dan memerap dalam bilik selagi emaknya masih terfikir untuk kahwinkannya dengan Man Boroi.
Dia benar-benar tidak boleh menerima permintaan emaknya itu. Ada ke patut, dia disuruh berkahwin dengan Man Boroi? Tidak, dia lebih sanggup mati di pancung dari disuruh berkahwin dengan Man Boroi. 

Kifayah memerlukan seorang teman untuk berkongsi masalahnya. Lalu mencapai telefon rumah, segera menghubungi telefon bimbit Izatti. Setelah menjawab salam dan bertanya khabar, Kifayah meluahkan masalah besar yang memeningkan kepalanya.

“Izatti, aku betul-betul tension dengan mak aku, rasa nak lari je dari rumah. Tak sanggup aku,” luah Kifayah

“Hah? Nak lari? Kenapa pulak? Cuba kau ceritakan pada aku, apa masalah kau?” Tanya Izatti, risau.

“Mak aku, suruh aku kahwin.” 

“Apa? Kahwin? Biar betul mak kau ni? Result STPM tak keluar lagi dah suruh kau kahwin? Mana tau kalau-kalau dapat sambung belajar ke apa? Kau kan pandai sikit dari kakak-kakak kau?” Izatti kelihatannya benar-benar terkejut.

“Itulah, aku pun tak setuju. Aku memang tak mahu kahwin Zatti, aku masih muda lagipun, kalau boleh aku nak belajar lagi. Tapi tak kan kau tak tahu perangai mak aku. Degilnya dia, kalau dia kata hitam alamat hitamlah jawabnya. 

Mak aku pun bukan suka aku belajar lagi. Aku nak study untuk periksa pun, dia larang. Dia nak aku ikut jejak langkah kakak-kakak aku dari lepas SPM lagi. Supaya kahwin, mujurlah Opah Jah dapat pujuk dia, kalau tak jangan harap aku dapat belajar sampai tingkatan 6. 

Pasal suruh kahwin ni pun, Opah aku pun dah puas nasihatkan dia tadi, dia tetap bertegas nak aku kahwin juga. Pening kepala aku Zatti.”

“Mak kau ni, memang melampaulah. Langsung tak fikirkan masa depan anak-anak. Dengan siapa dia suruh kau kahwin Kifa?” 

“Man Boroi, kebetulan Man Boroi baru bercerai dengan isteri dia. Itu yang tiba-tiba mak suruh aku kahwin dengan Man Boroi tu! Aku tak hinginlah lelaki tu, eeee....geli aku!”

“Apa? Man Boroi? Mak kau ni memang dah hilang akal agaknya Kifa? Ya Allah, ni mesti sebab Man Boroi tu kaya-raya, sebab tu dia beria-ria nak jodohkan kau dengan Man Boroi. Man Boroi tu lelaki gatal tau tak, kaki perempuan, tak secocok langsung dengan kau!” 

“Habis tu apa aku nak buat Zatti? Aku betul-betul tertekan. Aku rasa macam nak terjun Sungai Perak, aku dah tak sanggup menanggung masalah ni,” Kifayah bersuara lirih.

“Kifa, sabar Kifa! Jangan buat tindakan bodoh macam ni. Okey, aku rasa cuba kau pujuk mak kau baik-baik. Bincang elok-elok. Macam nilah, hujung minggu ni aku dan kakak aku nak balik kampung. Nanti kita jumpa okey?” Beritahu Izatti.

“Ye ke kau nak balik? Rindunya kat kau. Hmm, nanti kita jumpa ya? Terima kasih sebab kau sudi dengar masalah aku. Aku dah tak ada tempat nak mengadu. Aku akan cuba pujuk mak aku, minta-mintalah dia boleh bertolak ansur dengan aku.” Luah Kifayah dengan sedih.

“Aku kan kawan kau. Kita kan BFF sampai bila-bila. Kau jangan risau okey, aku selalu ada untuk kau.” Maklum Izzati.

“Hmm, bye. Nanti kita jumpa ya?” 

“Okey, bye Kifa. Assalamualaikum.....”

Kakak Izzati, Farisa yang sedari tadi mencuri dengar perbualan adiknya itu terus bertanya.

“Kenapa Zatti? Apasal Kifa call? Dengarnya, cerita sensasi?” Farisa menyibuk, biarpun mata sedang menonton TV. 

“Kifa, menangis-nangis dalam telefon tadi. Ada ke patut mak dia suruh dia kahwin dengan Man Boroi? Man Boroi baru bercerai dengan bini dia.” Cerita Izzati.Farisa yang mendengar terkejut beruk, kemudian tergelak besar sebesar-besarnya

“Hah? Kahwin dengan Man Boroi? Biar betul? Hilang akal ke mak Kifa tu? Hahahahaha..” Farisa terus ketawa. Sudah terbayang hari persandingan Kifayah dan Man Boroi. Tentu roboh pelamin, kan Man boroi gemuk gedempol orangnya. 

“Kakak ni, tak baiklah ketawakan orang. Kasihan Kifa kak, tak patut betul nak dikahwinkan Man Boroi yang miang keladi tu!”Tegur Izzati. 

“Mak Kifa tu bukannya ambil kira paras rupa ke, perangai ke, janji bakal menantunya banyak duit. Kakak Kifa kan, kawan akak. Pun dipaksanya kahwin juga dengan duda anak dua sedangkan Hidayah tu dah ada pakwe. Tapi sebab pakwe dia tak ada duit terus di tolak. Tapi tak apalah, sekurangnya-kurangnya suami Hidayah tu hensem juga orangnya. 

Ini tidak, Man Boroi tu nak dibuat laki Kifa? Nak tengok pun rasa nak termuntah! Macam manalah hidup Kifa tu nanti bila kahwin dengan Man Boroi? Malam pertama pun agaknya, dah patah riuk tulang si Kifa tu nanti dibuatnya!” Farisa tergelak besar dan Izzati benar-benar tidak suka mendengar.Kakaknya memang begini perangainya. Bab mengutuk orang memang nombor satu.

“Eee, akak ni jahatlah fikir macam tu. Tak senonohlah! Teruklah akak ni, itu kan baru cadangan mak Kifa. Bukan betul-betul jadi lagi. Kifa pun tak kebulurkan Man Boroi tu!” 

“Alah, macamlah kau tak kenal makcik Peah tu macam mana? Hidayah pun, menangis-nangis tak nak kahwin. Akhirnya terpaksa kahwin juga. Hmmm, nasiblah kau Kifa, dapat suami macam Man Boroi. Alah, tak kisah buruk pun, janji tidur atas duit.... hahahahaha......” Farisa terus tergelak lucu. Izzati mengelengkan kepalanya.

Pintu diketuk berulang kali. 

“Siapa pula yang datang malam ni? Izatti pergi tengok jap?” Jerit Kak Eton, rakan serumah mereka dari dapur. Sedang menggoreng bihun goreng.Izatti membukakan pintu. Kelihatan Fadzli, geng bujang rumah sebelah berdiri terpacak depan pintu. Salam yang diberi lantas dijawab.

“Err, Fariha ada?” Siti Fariha merupakan rakan serumah merangkap kekasih Fadzli.

“Macam biasa, dah keluar dengan geng Lucy..” Cerita Izzati kerana memang itu tabiat Siti Fariha yang suka keluar malam.

Wajah Fadzli terus bertukar bengang.

“Apa? Dia keluar? Melampau betul lah Fariha ni. Langsung tak bagitau!” Marah Fadzli. 

Tiba-tiba muncul Kak Eton dari dapur membawakan Tupperware untuk Fadzli.

“Hah, Lie? Apasal riuh rendah ni? Cari Fariha ke? Cuba kamu nasihat awek kamu tu Lie. Susah sungguh nak tegur Fariha tu, degil nak mampus! Kak Eton pun dah berbuih mulut nasihatkan dia jangan bergaul sangat dengan geng Lucy tu, geng Lucy tu kaki disko, suka sangat usung lelaki balik rumah sewa mereka tu. Tapi dia degil.” Kak Eton pula membebel. Jiwa Fadzli bertambah kacau. Perangai Siti Fariha semakin berubah.

“Err, Lie dahlah cakap fasal awek kau tu. Ni akak ada masak bihun goreng lebih untuk geng bujang. ” Kak Eton menghulurkan tupperware pada Fadzli.

“Terima kasih.” Setelah memberi salam dan menjawab salam, Kak Eton menutup pintu.Fadzli melangkah lemah ke pangkin di hadapan rumah. Kelihatan Arrian Syah, Abang Lan, Faris dan Johan sedang menyanyi-nyanyi dengan petikan gitar. 

“Apasal? Fariha buat perangai lagi?” Tanya Arrian Syah yang cukup mengambil berat soal Fadzli.
Fadzli bercinta dengan Siti Fariha sejak dari zaman sekolah lagi. Sayangnya Siti Fariha tidak pernah menghargai kasih sayang Fadzli yang begitu tulus. Arrian Syah sudah naik jemu memberi nasihat pada Fadzli agar melupakan saja Siti Fariha kerana Siti Fariha bukanlah gadis yang baik. Siti Fariha memang gadis yang liar sejak zaman sekolah lagi. Namun, hampir saja mereka bergaduh kerana itu. Sejak itu, Arrian Syah malas masuk campur soal hubungan mereka. 

“Tak adalah. Dia keluar, tak bagitau. Aku risau je, Kak Eton kata dia keluar dengan geng Lucy. Abang Lan, ni kak Eton ada kirimkan bihun dan salam sayang pada Abang Lan.” Cerita Fadzli lalu menghulurkan tupperware pada Abang Lan yang sudah tersengih gatal.

Fadzli risau memikirkan buah hatinya yang kini sedang keluar dengan geng Lucy. Geng Lucy memang agak sosial dan membuat kerja sambilan sebagai escort girls.

Mungkin Siti Fariha juga telah terpengaruh dengan ajakan mereka kerana boleh tahan juga bayaran yang mereka dapat dengan bekerja sebagai escort girl.

Johan terus menyampuk.

“Sudah-sudahlah Lie, hang cari je perempuan lain. Aku tengok Fariha tu sukar nak dibimbing. Hang tu lelaki yang baik Lie, berlambak-lambak perempuan baik kat luar sana. Hang berhak dapat jodoh yang baik-baik. Fariha tu, tak pernah hargai cinta hang.” Johan memberikan nasihat.

“Hang cakap memanglah senang Johan, tapi ni soal hati. Aku terlalu cintakan dia. Hatiku dari dulu sampai sekarang, tak pernah berubah. Walaupun teruk mana pun Fariha dimata korang, dia tetap yang terbaik di mata aku.” Jawab Fadzli. Abang Lan menyampuk.

“Kalau Lie dah cakap macam tu, Abang Lan dah tak boleh nak cakap apa. Tapi, frust macam mana sekalipun, janganlah tarik muka dengan kami.” Tegur Abang Lan. Fadzli tersenyum hambar dan mengangguk.



BERSAMBUNG..... :D