Followers

Tuesday 25 September 2012

KU AKUI PART 5








“Kau rasa layak ke kau nak bergandingan dengan orang macam aku? Jangan mimipi di siang hari lah aku sudi nak terima kau apa lagi nak jadi isteri kau. Aku tahu taktik orang miskin macam kau lah Adi tak payah kau nak berangan . Aku tak sudi nak terima cinta kau. 

"Berapa nilai cinta kau aku bayar !” Teriak nadia. Tanpa mempedulikan beberapa pasang mata yang sedang lalu untuk masuk ke restron Starbuck.

“Tak pun mak kau yang suruh kau pancing ikan yang boleh buat dia senang kelak” Nadia tetap hendak menyakiti hati Adi.

Pang!! Nadia tersentak.

How dare you!” Nadia memegang pipinya yang terasa pijar akibat tamparan dari Adi. Matanya tajam memandang Adi.

“Memang saya berani tampar awak, memang saya orang miskin tapi saya tak sehina itu. saya ingat selama saya kenal awak, awak seorang wanita yang sentiasa buat saya berdebar dan awak jugak wanita yang berjaya membuka pintu hati saya untuk bercinta tapi sayang awak tak seindah yang saya gambarkan.”

“Awak ego sebab menafikan apa yang dah berputik di hati awak. Awak tak mempuyai hak untuk menghina saya dan cinta saya, cinta saya tak ada nilai angka yang boleh orang macam awak beli Cik Nadia. Jangan cik Nadia menyesal suatu hari nanti, tiada lagi peluang kedua”

“Maaf jika luahan saya buat cik Nadia begini. Lagi satu saya tak rela keluarga saya di hina dan di babitkan atas keterlanjuran saya mencintai cik Nadia.”

Adi melangkah ke kereta membuka pintu di bahagian penumpang, Adi menoleh ke arah Nadia yang masih berdiri disitu.

“Mari saya hantar cik Nadia balik ke office”ujar Adi lalu masuk ke dalam kereta dan di hidupkannya.

Nadia yang tersentak dengan teguran dari Adi terus menuju ke kereta.Setelah Nadia masuk ke dalam kereta Adi membawa kereta tanpa menoleh ke sebelah perasaannya ketika ini sakit.Tak di sangka Nadia sanggup beranggapan seperti itu terhadapnya.

“Abang!!”

Adi tersentak, lamunan 2 bulan lepas terbang bagai di bawa angin lalu. Dia menoleh ke arah belakang. Dia melihat adik kembarnya sedang bercekak pinggang. Adi tersenyum lalu di tarik tangan adiknya untuk duduk di sisinya.

Yea…wahai puteri abang, ini kena muncung ini? Maaf abang tak dengar adik panggil tadi. Ada apa cari abang?” soal Adi.

Akma Aliya mencebikkan bibirnya.

“Semalamkan abang dah janji nak bawak kita orang untuk beli hantaran untuk abang? Majlis abang pun tak lama lagi. Umi mesti dah bising abang macam tak serius je nak kawin adik tengok.” Protes Akma Aliya.

“Jadi ini abang dah siaplah ini jom kita pergi. Adik pergi panggil Anis.” Ujar Adi.


**************  


Tengku Nadia memberhentikan keretanya di hadapan rumah Adi. Matanya meneliti kawasan sekeliling. Sunyi dan aman kampung ini tanpa sebarang pencemaran. Pintu keretanya dibuka. Dia menarik nafas perlahan, dan mula melangkah menuju ke arah pintu rumah Adi.

“Assalamualaikum…..” Tengku Nadia memberi salam, namum masih tiada siapa yang menjawab salamnya .Dia mencuba memberi salam lagi sekali.

“Assalamualaikum….” Tengku Nadia menguatkan suaranya sedikit.

“Waalaikumusalam….” Terdengar suara seorang wanita yag menjawab salamnya.
Pintu rumah Adi terbuka dari dalam.Terpancul Puan Hakimah.

Yea. Anak ini cari siapa? Apa yang boleh makcik tolong” ujar Pn Hakimah.

Nadia tersenyum dan terus melangkah menuju ke arah Pn Hakimah. Tangan Pn Hakimah di ciumnya dengan tertib.Hati Pn Hakimah terdetik, dia seperti pernah melihat gadis ini.Gadis ini saling tak tumpah dengan gadis yang berada di atas meja anaknya, Adi. Mungkin ini gadis yang menolak cinta Adi sehingga Adi sanggup menerima cadangannya untuk di jodohkan dengan Sheila anak abang Majid, kawan sekolah Adi.

“Saya Nadia, makcik. Tujuan saya datang ke sini nak mencari Adi.”Jawab Tengku Nadia.

“Betul ke Adi tinggal di sini makcik? Makcik ini mak Adi ke?” soal Nadia.

“Betul ini rumah Adi, makcik ini umi dia.Tak payahlah anak panggil makcik panggil Umi dah cukup. Semua yang kenal makcik panggil umi.” jawab Puan Hakimah dengan Nadia.


Hmmm…masuklah dulu nak. Mari masuk ke rumah makcik yang tak seberapa ini” pelawa Puan Hakimah pada Nadia.

Dia pasti kedatangan Nadia mesti mencari Adi. Hati tuanya yakin kedatangan Nadia ke sini untuk meraih semula cinta Adi, tapi sayang gadis ini terlambat hanya dua minggu dari sekarang Adi bakal bergelar suami  kepada Sheila. Adakah Adi akan menerima Nadia semula dan melupakan apa yang telah di rancang kini. Puan Hakimah runsing memikirkan pekara yang akan berlaku sekiranya Adi lebih memilih Nadia banyak hati yang akan terluka. Nadia yang sedang duduk bertentangan dengan Puan Hakimah pelik melihat umiAdi seperti memikirkan sesuatu.

“Umi ada apa yang boleh saya bantu?”

Eehh…umi termenung pulak tak ada apa-apa umi cuma terfikir kenapa Adi dan adik-adiknya belum sampai kalau tak salah umi mereka dah dari pagi tadi ke pekan.”

“Takpe lah umi nak masuk solat dulu, kalau kamu nak ambik makanan kamu ambik je di dapur, jangan segan-segan kat rumah umi ini.”

“Baiklah.” Ujar Tengku Nadia.

Nadia melihat sekeliling rumah di satu sudut ada beberapa hantaran yang masih di gubah. Gubahan berwarna biru dan pink,dua gabungan warna yang sinonim. Dia menyentuh hasil gubahan itu satu persatu hasil gubahan di sentuhnya. Dalam Nadia yang sedang asyik melihat gubahan itu ada sepasang mata yang merenung tajam ke arahnya.Akma Aliya dan Akma Anis turut tercegat di hadapan pintu abangnya merenung tajam ke dalam rumah. Mereka berdua mengalihkan pandangan ke arah sudut rumah mereka. Aliya dan Anis nampak seorang perempuan cantik di situ. Lalu tanpa salam mereka terus menuju ke arah perempuan itu.

“Akak ini siapa? Kenapa masuk ke rumah kami?” Anis dan Aliya menyoal serentak.  

Nadia yang sedang asyik membelek barangan hantaran yang berada di sudut ruang tamu terkejut dengan sergahan gadis yang sedang berdiri dan merenungnya. Dia tersenyum dan menghadiahkan senyuman untuk si kembar. Pasti ini adik kembar Adi.

"Akak car......"

Belum sempat Nadia bersuara Adi meluru ke arahnya.Tangannya di pegang dengan erat oleh Adi. Adi membawanya turun ke paking di depan rumahnya. Nadia yang tidak tahu tindakan drastik Adi menurut langkah ke pakin.

“Adi tangan saya sakit ini, lepaskan boleh” Nad merasa pergelenggan tangannya di genggam erat oleh Adi. Adi yang mendengar rengekan sakit dari Nadia cepat-cepat melepaskan tangan Tengku Nadia.

“Maaf….”

“Ada apa Cik Nadia datang ke kampung saya. Dan perlu apa Cik Nadia ke kampung orang miskin macam saya ini” sinis suara Adi.

“Adi saya datang ini nak minta maaf atas ketelanjuran saya pada awak. Sekarang saya sedar yang saya salah cinta awak memenuhi hati saya Adi.”

“Maaf saya terlambat mengakui cinta pada awak. Saya akui selama awak bekerja dengan saya perlahan-lahan hati saya mula berbunga bila bersama awak tapi saya bodoh Adi, saya tolak perasaan yang berputik di hati saya kerana saya takut di sakiti.”

Nadia tidak peduli lagi apa yang diharapkan kini Adi sedia memaafkan kesalahannya dan mencintainya seperti dulu lagi. Hanya itu yang di fikirkan ketika ini. Nadia melihat Adi langsung tidak bersuara pandangan matanya tidak menghadapnya.

“Adi…..boleh saya mendapat peluang kedua mencintai awak?”

“Adi……Saya sedar sekarang yang saya mencint…..” belum sempat Nadia menghabiskan ayatnya,tiba-tiba di jawab oleh Adi.





Bersambung....:D

1 comment:

  1. baru nak feeling....
    terus .... mane hilang...
    huwaa.. memang tergantung k?

    ReplyDelete